۷ قابلیتی که اپل در آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند + جدید

0 65

۷ قابلیتی که اپل در آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند + جدید

امروزه وقتی کسی از هوش مصنوعی صحبت می‌کند به سرعت به یاد هوش مصنوعی مولد مثل ChatGPT یا سایر چت‌بات‌های مولد می‌افتیم؛ البته با وجود اینکه هوش مصنوعی مولد می‌تواند آینده‌ی هوش مصنوعی باشد، ولی با ظرفیت واقعی آن بسیار فاصله دارد.

عموما از اپل به دلیل کُندی و ناکارآمدی دستیار صوتی سیری به‌عنوان شرکتی پیشرو در حوزه‌ی هوش مصنوعی یاد نمی‌شود؛ ولی این شرکت در سکوت خبری قابلیت‌های متعددی مبتنی بر AI به محصولات خود اضافه کرده است که می‌توانند در نوع استفاده‌ی کاربر تفاوت ایجاد کنند. درادامه هفت مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی در محصولات اپل را مرور می‌کنیم.

درحالی که در مقایسه با اپلیکیشن Photos گوگل، نسخه‌ی اپل بسیار ساده‌تر است ولی این شرکت در نسخه‌ی جدید سیستم‌های عامل خود، تعدادی قابلیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد؛ برای مثال اکنون می‌توانید سوژه را از هر عکسی به‌سادگی جدا کنید. این قابلیت به پردازش طولانی نیازی ندارد و به‌صورت آنی، سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کند. اپل می‌گوید برای جداسازی سوژه نزدیک به ۴۰ میلیارد پردازش در عرض چند میلی ثانیه انجام می‌شود. 

حتی آیفون Xr و SE نسل سوم می‌توانند حاشیه‌ی سوژه‌ی موجود را در برنامه‌ی دوربین در حالت پرتره با وجود داشتن تنها یک لنز تشخیص دهند. این مدل‌ها برخلاف مدل‌های گران‌قیمت آیفون از چند لنز برای تشخیص عمق و جداسازی سوژه برخوردار نیستند؛ بنابراین یادگیری ماشین، امکان ثبت چنین تصاویر پرتره‌ای جذاب را تنها با یک لنز فراهم می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های قدرت گرفته از هوش مصنوعی در بخش for you است که می‌تواند بدون نیاز به اینترنت تصاویر مربوط به یک رویداد را تشخیص داده و کنار هم قرار دهد یا تصاویر حیوان خانگی و دوستان شما را بدون نشان دادن بخش‌های غیر ضروری به شما نمایش دهد.

قابلیت Live Text یکی دیگر از قابلیت‌های قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی است که می‌تواند در لحظه متن‌های موجود در عکس و ویدیو را تشخیص داده و امکان ترجمه یا کپی متن موجود را به شما ارائه دهد. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا از دستگاه خود به عنوان یک (optical character recognition) یا OCR نیز استفاده کند.

الگوریتم هوش مصنوعی اپل تنها به تشخیص متن محدود نمی‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا گونه‌ی حیوانات خانگی و گیاه، آلبوم موسیقی، کاور کتاب و جاذبه‌ها‌ی گردشگری را با دستگاه خود تشخیص دهند.

میانبر‌های سیری (Siri Shortcuts)

یکی از محسوس‌ترین مثال‌ها درمورد استفاده‌ی اپل از هوش مصنوعی، میانبرهای سیری هستند. این برنامه بر اساس موقعیت مکانی، استفاده از برنامه‌ها، عادات، زمان و عواملی دیگر به شما پیشنهادات مختلفی را می‌دهد؛ برای مثال iOS براساس الگوی رفت‌و‌آمد شما یاد می‌گیرد که چه لیست پخشی را بیشتر در چه زمانی از روز گوش می‌دهید و آن را برای شما در اولویت قرار می‌دهد.

وقتی پروازی دارید که اطلاعات آن و بلیط را در برنامه‌ی تقویم وارد کرده باشید در زمان استفاده از Spotlight اطلاعات آن را می‌بینید. برنامه‌ی کیف پول می‌تواند اطلاعات پرواز را در خود ذخیره کند تا موقع نیاز به آن دسترسی داشته باشید. با بررسی بلیط شما، اپلیکیشن مسیریابی نیز بهترین مسیر و زمان حرکت را می‌تواند برای رسیدن به فرودگاه به شما نشان دهد و اپلیکیشن آب‌و‌هوا وضعیت مقصد را برایتان به‌نمایش می‌گذارد.

میانبر‌های سیری می‌توانند در نوار اعلانات، بخش جست‌و‌جوی Spotlight، ویجت‌ها و بخش‌های دیگر در دسترس باشند؛ بنابراین بعد از مدتی کار کردن با دستگاه خود متوجه خواهید شد که دستگاه در بخش‌های مختلف، براساس عادات و کاربری‌هایتان، به شما پیشنهادات گوناگونی می‌دهد.

تایپ صوتی آفلاین (Offline dictation)

تایپ صوتی آفلاین برای انجام وظیفه‌ی خود به هوش مصنوعی تکیه دارد. شما می‌توانید حرف بزنید و دستگاه، گفته‌هایتان را تایپ کند. این ویژگی به‌صورت کاملا آفلاین کار می‌کند که در نتیجه باعث کم‌شدن مدت پردازش برای کاربران با اینترنت ضعیف می‌شود؛ البته درصورت داشتن اینترنت با سرعت مناسب می‌توانید از سرور‌های اپل هم برای پردازش بهتر کمک بگیرید؛ ولی این گزینه کاملا انتخابی است و برای استفاده از تایپ صوتی اجباری به استفاده از آن نیست.

شارژ بهینه باتری

شارژ بهینه‌ی باتری همانند میانبر‌های سیری با یادگیری عادات مصرف روانه‌ی شما، نحوه‌ی شارژ دستگاه را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمر باتری دستگاه به بیشترین مقدار برسد. این قابلیت روی آیفون، مک‌بوک، آیپد و حتی ایرپادز وجود دارد. بعد از اینکه سیستم‌عامل الگوی مصرف شما را یاد بگیرد، با رسیدن شارژ دستگاه به ۸۰ درصد، فرآیند شارژ را متوقف می‌کند و تنها وقتی آن را از سر می‌گیرد که شارژ باتری هنگام جداشدن دستگاه از شاژر، ۱۰۰ درصد باشد.

سلامت و قابلیت‌های ایمنی

اپل در زمینه‌ی سلامتی و امنیت نیز از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛ برای مثال اپل واچ با بررسی ضربان قلب و عوامل دیگر می‌تواند مشکلات قلبی را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد. در اپل واچ و آیفون قابلیتی برای تشخیص دقیق تصادف با استفاده از حسگر‌های مختلف مثل میکروفن و شتاب‌سنج نیز وجود دارد؛ البته در زمان عرضه اشکالاتی نیز وجود داشت که اپل آن‌ها را رفع کرد. برای این کار اپل مقدار زیادی از اطلاعات واقعی، شامل نزدیک به یک میلیون ساعت رانندگی و تصادف برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

صدای شخصی (Personal Voice)

صدای شخصی هنوز برای iOS در دسترس نیست ولی پتانسیل آن را دارد تا به یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌هایی تبدیل شود که اپل در آن از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این ویژگی که با iOS 17 از راه می‌رسد، بعد از خواندن جملاتی برای ۱۵ دقیقه و شنیدن صدایتان خواهد توانست صدای شما را تقلید کند.

آیا سیری هم به هوش مصنوعی مجهز می‌شود؟

اپل اخیرا در موقعیت‌های شغلی مرتبط با هوش مصنوعی مولد شروع به استخدام نیرو کرده است، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تلاش اپل برای بهبود سیری باشد. در حال حاضر دستیار صوتی اپل یکی از بدترین دستیار‌های صوتی موجود نسبت به رقبایی مثل گوگل یا آمازون به‌شمار می‌آید و با توسعه‌ی بارد گوگل و چت‌بات بینگ مایکروسافت، اپل باید برای رسیدن به رقبا هرچه زودتر اقدام کند. از اینکه چه زمانی سیری به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز می‌شود یا به‌طور کلی، احتمال تجهیز آن به چنین قابلیتی، هنوز خبری در دست نیست.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.