هجوم همه‌جانبه به هوش مصنوعی؛ اینتل اولین جزئيات از پردازنده‌های نسل ۱۴ را منتشر کرد + جدید

0

[ad_1]

هجوم همه‌جانبه به هوش مصنوعی؛ اینتل اولین جزئيات از پردازنده‌های نسل ۱۴ را منتشر کرد + جدید

یکی از چیپلت‌های میتیور لیک واحد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) است. اینتل می‌گوید پردازنده‌ی مرکزی تمرکز ویژه‌ای بر بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد و همچون نسل ۱۲ و نسل ۱۳، معماری ترکیبی را حفظ می‌کند. اینتل تصمیم گرفته است گرافیک Arc را وارد میتیور لیک کند. اضافه‌شدن Arc به‌معنی پشتیبانی از رهگیری پرتو و XeSS است.

در‌کنار بهینه‌سازی مصرف انرژی، اینتل توجه زیادی به موتور هوش مصنوعی یا VPU (واحد پردازش بصری) نشان می‌دهد. این واحد پردازشی مستقیماً وارد تراشه‌های میتیور لیک می‌شود و قدرت آن‌ها را در پردازش‌های هوش مصنوعی افزایش می‌دهد.

سرویس‌های هوش مصنوعی نظیر ChatGPT در فضای ابری میزبانی می‌شوند و هرچه تعداد کاربرانشان افزایش یابد، هزینه‌ی بیشتری به ارائه‌دهندگان خدمات نرم‌افزاری تحمیل خواهد شد.

به‌نوشته‌ی XDA Developers، واحد VPU اینتل پردازش‌های هوش مصنوعی را بسیار سریع‌تر از واحدهای سنتی CPU و GPU انجام می‌دهد. بدین‌ترتیب، بخشی از بار پردازشی هوش مصنوعی از دوش سرورهای ابری برداشته می‌شود تا سیستم‌ها به‌صورت محلی وظیفه‌ را برعهده بگیرند.

VPU برای پردازش‌هایی نظیر اِعمال جلوه‌های تاری پس‌زمینه طراحی شده است، GPU برای هوش مصنوعیِ اضافه‌شده به موتورهای رندر کاربرد دارد و CPU در برخی از پردازش‌های سبک به‌کار می‌آید. در برخی از پردازش‌ها، هر سه واحد شروع‌ به فعالیت می‌کنند تا نتیجه‌ی نهایی بسیار مطلوب‌تر باشد.

اینتل برای فهم بهتر، نمونه‌ای را مثال زده است. تصور کنید در سیستم مجهز به پردازنده‌ی میتیور لیک سرویس هوش مصنوعی Stable Diffusion را در GIMP اجرا کنید. در این حالت، کامپیوتر شما تصویری پیچیده بر‌اساس توضیح متنی می‌سازد و برای این کار از VPU و GPU و CPU استفاده می‌کند.

تولید چنین عکسی در سیستم مجهز به میتیور لیک فقط ۲۰ ثانیه طول می‌کشد. در‌ادامه کاربر می‌تواند ابزار Super Resolution را اجرا کند و وضوح تصویر را افزایش دهد. این ابزار به‌صورت اختصاصی از منابع VPU استفاده می‌کند و وضوح را تنها در چند ثانیه افزایش می‌دهد.

اینتل می‌گوید که VPU باعث می‌شود در عین کاهش مصرف انرژی، جلوه‌ی تاری پس‌زمینه بسیار بهتر اِعمال شود. اینتل در آینده‌ای نزدیک پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک را رونمایی می‌کند.

[ad_2]

Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.