ناسا ماه‌نشین بلو ارجین را برای ماموریت آرتمیس ۵ انتخاب کرد + جدید

0 103

ناسا ماه‌نشین بلو ارجین را برای ماموریت آرتمیس ۵ انتخاب کرد + جدید

جف بزوس و بلو ارجین، شرکت موشکی وی سرانجام توانستند در دومین تلاش خود، قرارداد ناسا برای فرستادن فضانوردان این سازمان به ماه را در ماموریت آرتمیس ۵ به‌دست آورند.

ناسا روز جمعه اعلام کرد که به‌منظور تهیه‌ی ماه‌نشین برای یکی از ماموریت‌های قمری‌اش که قرار است در سال ۲۰۲۹ پرتاب شود، قراردادی را به بلو ارجین واگذار کرده است. آژانس فضایی آمریکا با پرداخت ۳٫۴ میلیارد دلار برای ماه‌نشین ۱۵ متری شرکت موشکی جف بزوس موافقت کرده است. این فضاپیما با نام «بلو مون» می‌تواند چهار فضانورد را به سطح قمری منتقل کند.

ماموریت آرتمیس ۵، یکی دیگر از مراحل مهم برنامه آرتمیس ناسا برای فرستادن فضانوردان به ماه به‌عنوان بخشی از تلاش برای اکتشاف قطب جنوب آن است. فضانوردان قرار است با فضاپیمایی که اسپیس ایکس برای ماموریت‌های آرتمیس ۳ و آرتمیس ۴ می‌سازد، روی ماه فرود بیایند.

بیل نلسون، مدیر ناسا در جریان اعلام خبر واگذاری قرارداد ماه‌نشین به بلو ارجین در مقر ناسا در واشینگتن گفت: «ما خواستار رقابت بیشتر هستیم. این رقابت بیشتر بدین معنی است که اطمینان‌پذیری و گزینه‌های پشتیبان بیشتر داریم.»

لیزا واتسون مورگان، مدیر برنامه سامانه فرود انسانی در ناسا نیز گفت ماه‌نشین دوم همچنین در ایجاد پایگاه صنعتی متنوع‌تر به ما کمک می‌کند و این امر یاری‌رسان ما برای پیشبرد نوآوری در آینده خواهد بود.»

برنده‌شدن قرارداد ماه‌نشین می‌تواند آغازگر سالی امیدبخش برای بلو ارجین پس از چند تاخیر و بدبیاری باشد؛ ازجمله شکست در پرتاب یکی از موشک‌های زیرمداری نیوشپرد در سپتامبر گذشته که حامل برخی محموله‌ها بود. بلو ارجین مشکل موشکش را شناسایی کرده و امیدوار است که تا پایان سال جاری، پروازهای نیوشپرد را با حمل گردشگران فضایی و محموله‌های علمی از سر بگیرد.

علاوه‌براین، برخی از سخت‌افزارهای ساخت بلو ارجین ممکن است در ماه‌های آتی در ماموریتی مداری مورد استفاده قرار گیرند. این شرکت موتورهای BE-4 را برای مرحله‌ی بوستر موشک ولکان ساخته است؛ پرتابگری که به ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین تعلق دارد.

بلو ارجین برای به‌دست‌آوردن قرارداد ماه‌نشین ناسا، با همکاری با سایر شرکت‌های هوافضا ازجمله بوئینگ و لاکهید مارتین، تیم دوم به رهبری داینتیکس، شرکت دفاعی مستقر در هانتسویل آلاباما را شکست داد.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.