زنی که احساس درد ندارد، می‌تواند به تسکین درد میلیون‌ها نفر کمک کند + جزئیات کامل

0

[ad_1]

زنی که احساس درد ندارد، می‌تواند به تسکین درد میلیون‌ها نفر کمک کند + جزئیات کامل

جو کامرون زن ۷۵ ساله اسکاتلندی است که در طول زندگی خود درد چندانی تجربه نکرده است. حتی جراحی و زایمان هم نتوانست موجب آن اندازه ناراحتی در او شود که بیشتر ما ممکن است تجربه کنیم. براساس مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۹، کامرون فقط در‌صورتی متوجه سوختن پوستش می‌شود که بوی سوختگی را بشنود یا آن را ببیند.

به‌گزارش ساینس آلرت، فقط چند نفر دیگر در جهان ویژگی خاصی دارند که کامرون با آن متولد شد. این وضعیت که «بی‌حسی مادرزادی» نامیده می‌شود، با فراوانی یک در میلیون اتفاق می‌افتد و علل ژنتیکی مختلفی دارد که ممکن است با علائم دیگری مانند تعریق بیشتر یا نداشتن حس بویایی همراه باشد.

اکنون دانشمندان کالج دانشگاهی لندن در حال مطالعه‌ی ژن‌های کامرون هستند تا متوجه شوند چگونه می‌توان مسیرهای درد را در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مهار کرد. بدیهی است که درد شاخص مفیدی برای آسیبی است که به بدن وارد می‌شود؛ اگرچه گاهی اوقات این سیگنال می‌تواند در حالت فعال غیرطبیعی گیر کند که دیگر مفید نیست. وقتی این حالت بیش از چند ماه طول بکشد، به آن درد مزمن می‌گویند.

ژن‌های کامرون می‌توانند حاوی اسرار رهایی از این درد باشند. جیمز کاکس، متخصص ژنتیک درد از کالج دانشگاهی لندن می‌گوید:

وضعیت کامرون ناشی از واریانت نادری از ژن FAAH-OUT است که در سال ۲۰۱۹، کاکس و همکارانش شناسایی و نام‌گذاری کردند. این واریانت در بخشی از ژنوم انسان کشف شد که از دیرباز تصور می‌شد حاوی دی‌ان‌ای بی‌مصرف باشد که کار مفیدی انجام نمی‌دهد.

بااین‌حال، مشخص شد این فرض اشتباه است و FAAH-OUT در تنظیم ژن دیگری به نام FAAH (هیدرولاز آمید اسید چرب) نقشی مهم ایفا می‌کند. این ژن گاهی ژن شادی یا ژن فراموشی نامیده می‌شود؛ زیرا موجب کاهش اضطراب و فراموش‌کاری می‌شود.

حتماً با افزایش آدرنالین در جریان موقعیت‌های ترسناک آشنا هستید. جهش FAAH-OUT کامرون (به‌همراه واریانت متفاوت و فراوان‌تری در ژن مجاور آن) بدین‌معنا است که او حتی در تصادف خودرو این احساسات را تجربه نمی‌کند.

[ad_2]

Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.