اینتل،‌ انویدیا را از چنگ TSMC درمی‌آورد؟ + جزئیات کامل

0 104

اینتل،‌ انویدیا را از چنگ TSMC درمی‌آورد؟ + جزئیات کامل

اینتل به‌هنگام تلاش برای مهاجرت از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری به ۱۰ نانومتری، از TSMC عقب افتاد و در نهایت اپل را از دست داد. اپل که سالانه سود زیادی برای اینتل به‌ارمغان می‌آورد، هم‌اکنون همکاری نزدیکی با TSMC دارد چون این شرکت تایوانی پردازنده‌ها را با لیتوگرافی بسیار بهینه می‌سازد.

اینتل در واکنش به شکست دربرابر TSMC، استراتژی جدیدی برای بازسازی کسب‌و‌کارش رونمایی کرد. این شرکت گفت در عرض چهار سال، پنج لیتوگرافی جدید روی کار می‌آورد تا جهشی قابل‌توجه به سمت جلو انجام دهد.

انویدیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی در دنیا، یکی دیگر از مشتریان مهم TSMC محسوب می‌شود. بر اساس گزارش اکستریم‌تک، اینتل در تلاش است انویدیا را از TSMC دور کند و به سمت خودش بکشاند. چنین هدفی برای اینتل تا یک سال پیش دست‌نیافتنی بود، اما مطابق گفته‌های مدیرعامل انویدیا، تیم آبی توانسته است پیشرفت‌های قابل‌توجهی تجربه کند.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در جریان برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس جلسه‌ی پرسش‌و‌پاسخ با اهالی رسانه برگزار کرد. انویدیا در حال حاضر بخش اعظم تراشه‌هایش را در تایوان و ازطریق TSMC تأمین می‌کند، اما به گفته‌ی هوانگ این شرکت برنامه‌های دیگری نیز در سر دارد: «می‌دانید که ما با سامسونگ هم تراشه می‌سازیم و با آغوش باز به استقبال همکاری با اینتل می‌رویم.»

هوانگ می‌گوید انویدیا به‌تازگی تراشه‌ی آزمایشی جدید اینتل را که بر پایه‌ی لیتوگرافی نسل بعد این شرکت تولید شده دریافت کرده است و «نتایج خوب به نظر می‌رسیدند.» هوانگ نگفته که این لیتوگرافی دقیقا کدام است، اما اینتل هم‌اکنون روی Intel 4 (کلاس هفت نانومتری) کار می‌کند. پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک با این لیتوگرافی تولید خواهند شد.

اینتل در حال حاضر لیتوگرافی هفت نانومتری را در دست توسعه دارد، اما TSMC چهار سال قبل مشغول کار روی این لیتوگرافی بود و اکنون پردازنده‌های سه نانومتری را به صورت انبوه تولید می‌کند. اینتل همزمان با هفت نانومتری در حال کار روی لیتوگرافی‌های 20A (معادل دو نانومتر) و 18A (معادل ۱٫۸ نانومتر) است.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.