آیا بیت کوین واقعاً جایگزین طلا خواهد شد؟ + جزئیات کامل

0 108

آیا بیت کوین واقعاً جایگزین طلا خواهد شد؟ + جزئیات کامل

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که مستقل از هر واسطه‌ای ازجمله بانک‌ها و دولت‌ها عمل می‌کند. این فناوری برپایه‌ی بلاک چین توسعه یافته و امکان تراکنش‌های همتا‌به‌همتا را میان کاربران فراهم ساخته است. در سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به‌عنوان اولین رمزارز جهان معرفی کرد و این پروژه اکنون باارزش‌ترین رمزارز جهان تابه‌امروز محسوب می‌شود.

بیت کوین به‌طور‌گسترده به‌عنوان روشی برای پرداخت وجه استفاده می‌شود و درست مثل طلا نوعی دارایی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به‌ خود جذب می‌کند.

چهار شباهت طلا و بیت کوین

درادامه، به برخی از شباهت‌های طلا و بیت کوین اشاره خواهیم کرد:

۱. قابلیت مبادله

تعویض‌پذیری به توانایی دارایی برای مبادله با دارایی دیگر از نوع خود اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال، هم بیت کوین و هم طلا تعویض‌شدنی هستند؛ زیرا می‌توان آن‌ها را با دارایی‌های مشابه دیگر مبادله کرد.

۲. کمیاب‌بودن

طلا و بیت کوین کمیاب هستند و عرضه‌ی محدودی دارند. حداکثر تعداد بیت کوین‌هایی که وجود خواهند داشت، ۲۱ میلیون توکن است و طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۱۴۰ به این تعداد خواهد رسید.

طلا نیز عرضه‌ی محدودی دارد و انتظار می‌رود تولید این فلز به‌مرورزمان کاهش یابد و استخراج آن سخت‌تر شود؛ زیرا معدنچیان بیشترین حجم طلای نزدیک به سطح زمین را استخراج کرده‌اند و کمبود این فلز تا حدود زیادی باعث ایجاد تورم مصنوعی می‌شود.

۳. خاصیت ضدتورمی

ازآن‌جا‌که بیت کوین و طلا همبستگی کمی در بازار سهام دارند، از قابلیت ضد‌تورمی بهره می‌برند. این ویژگی باعث می‌شود دو دارایی مذکور برای سرمایه‌گذارانی گزینه‌های مناسبی باشند که به‌دنبال محافظت از موقعیت‌های مالی خود هستند.

۴. قابلیت کسب سود با نوسان‌گیری

بیت کوین و طلا فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت سفته ارائه می‌دهند. این یعنی می‌توان با پیش‌بینی جهت قیمت این دارایی‌ها از نوسان‌های آن سود به‌دست آورد. بیت کوین نوسان بسیار زیادی دارد و درمقابل، پایداری طلا بیشتر است. به‌هر‌حال سرمایه‌گذارانی که طلا می‌خرند، نیز سودهای درخورتوجهی کسب می‌کنند.

پنج تفاوت بین طلا و بیت کوین

درادامه‌ی مطلب، قصد داریم برخی از تفاوت‌های مهم‌ بین طلا و بیت کوین بیان کنیم.

طلا تا حدود زیادی به‌عنوان وثیقه‌ی جهانی در نظر گرفته می‌شود. در بسیاری از کشورها، می‌توان ازطریق وثیقه‌گذاری طلا وام دریافت کرد. این ویژگی غیرعادی است که ببینیم دولت‌ها توجهی به طلا نکنند و دربرابر استخراج غیرقانونی آن و برخی اقدامات نپذیرفتنی درباره‌ی این فلز گران‌بها واکنش نشان ندهند.

شایان ذکر است که بیت کوین هنوز نمی‌تواند به‌عنوان وثیقه‌ی جهانی در نظر گرفته شود و علاوه‌براین، در بسیاری از مناطق جهان وضعیت نظارتی نامشخصی دارد.

۲. ملموس‌بودن

طلا شکلی فیزیکی دارد؛ درحالی‌که بیت کوین این‌گونه نیست. با این اوصاف، می‌توان گفت پادشاه رمزارزها از طلا قابلیت‌ حمل بیشتری دارد. شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی با بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری به‌ هر جایی سفر کنید؛ زیرا همه‌چیز به‌عنوان ارز مجازی در گوشی هوشمند شما ذخیره می‌شود؛ اما جابه‌جایی چنین حجمی از طلا می‌تواند دشوار باشد.

بیت کوین نوسان‌های بسیار زیادی دارد و قیمتش واقعاً بی‌ثبات است. امکان دارد این ویژگی برای معاملات کوتاه‌مدت و میان‌مدت مناسب‌تر باشد تا معامله‌های بلندمدت. قیمت این رمزارز فقط در سال ۲۰۲۲ بیش‌ از ۶۵ درصد کاهش یافت. افزون‌براین، فقط در فاصله‌ی بین ژانویه تا نوامبر سال قبل بیش‌ از ۱۰۰ درصد از ارزشش را از دست داد.

بااین‌حال، طلا بسیار پایدار است و آن را به دارایی بسیار مناسبی برای ذخیره‌ی ارزش تبدیل می‌کند. این فلز در طول تاریخ زندگی بشر به‌عنوان ابزار ذخیره‌ی ارزش استفاده شده و برای معاملات بلندمدت مفیدتر است. به‌عنوان مثال، طلا در سال ۲۰۲۲ فقط ۴ درصد از ارزشش را از دست داد. ارزش این دارایی در فاصله‌ی بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد افزایش یافت؛ اما در بازه‌ی زمانی بین مارس و دسامبر همان سال، با کاهش ۱۲ درصدی مواجه شد.

طلا کاربردهای مختلفی دارد و در بسیاری از صنایع به‌کار گرفته می‌شود. از این فلز برای ساخت جواهرات و بسیاری از اشیاء قیمتی دیگر استفاده می‌شود. فراموش نکنید که میزان تقاضا برای طلا و محصولات ساخته‌شده با این فلز در آینده افزایش خواهد یافت.

بیت کوین در درجه‌ی اول به‌عنوان نوعی ارز شناخته می‌شود و افراد از این ابزار برای انتقال ارزش بهره می‌برند. نکته‌ی مهم دیگر اینکه استقبال از این رمزارز در نواحی مختلف جهان متفاوت است و محدودیت‌هایی در استفاده از آن وجود دارد. بیت کوین ارزی محسوب می‌شود که به ایمان مردم بستگی دارد و هروقت اعتماد افراد به دارایی مذکور افزایش یابد، ارزش آن نیز بیشتر می‌شود و با کاهش اعتماد مردم به پادشاه رمزارزها، شاهد کاهش ارزش آن خواهیم بود. بدین‌ترتیب، بیت کوین ارزش ذاتی ندارد و شاید قیمت آن در شرایط خاصی به صفر برسد.

طلا سابقه‌ی بسیار درخشانی ازنظر اعتماد مردم دارد و بسیاری از افراد از آن برای ذخیره‌ی ارزش بهره می‌برند. درمقابل، عمر بیت کوین فقط ۱۴ سال است و درمقایسه‌با طلا سابقه‌ی زیادی ندارد. همچنین، بیت کوین بسیار بی‌ثبات است و محبوبیت آن به محبوبیت طلا نمی‌رسد.

آیا بیت کوین می‌تواند جایگزین طلا شود؟



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.