کوسه‌های سرچکشی برای حفظ گرما در اعماق آب، نفسشان را حبس می‌کنند + جدید

0 86

کوسه‌های سرچکشی برای حفظ گرما در اعماق آب، نفسشان را حبس می‌کنند + جدید

حتی ماهی‌ها نیز گاهی نفس خود را در آب سرد، تاریک و عمیق حبس می‌کنند.

کوسه‌های سرچکشی صدفی که در نزدیکی هاوایی زندگی می‌کنند، روزهای خود را در آب‌های سطحی گرم می‌گذرانند؛ اما هنگام شب، در اعماق اقیانوس سرد، صدها متر زیر آب ماهی مرکب و طعمه‌های دیگر را شکار می‌کنند. پژوهشگران ۲۲ اردیبهشت در نشریه ساینس گزارش دادند که کوسه‌های سرچکشی ممکن است با توقف فعالیت آبشش‌هایشان حین شنا در اعماق آب، گرمای بدنشان را در آب‌های سرد حفظ کنند. این حیوانات دراصل هر مرتبه، تقریبا یک ساعت «نفسشان را حبس می‌کنند.»

دانشمندان می‌دانند که نهنگ‌ها و سایر پستانداران شناگر در اعماق آب، نفسشان را حبس می‌کنند. اما مارک رویر، پژوهشگر فیزیولوژی و رفتار کوسه در دانشگاه هاوایی در مانوآ می‌گوید: «این نخستین‌بار است که چنین رفتاری در ماهی شناگر در اعماق آب مشاهده می‌شود.»

کوسه‌ها و سایر ماهی‌ها خون‌سرد هستند؛ بدین معنی که گرمای آب اطراف آن‌ها تا حد زیادی دمای بدنشان را کنترل می‌کند. ماهی‌ها هنگام تنفس ازطریق آبشش‌هایشان که اکسیژن را از آب عبوری می‌گیرند، گرمای زیادی را از دست می‌دهند و به‌دست می‌آورند.

رویر می‌گوید: «آبشش‌ها مانند رادیاتورهای غول‌پیکری هستند که به سر کوسه‌ها بسته شده‌اند. به‌همین دلیل، بسیاری از گونه‌های کوسه در مناطق استوایی معمولا به عمق بیش از صد متر نمی‌روند و تمایل دارند در سطح اقیانوس شنا کنند؛ جایی که دمای آب در حدود ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است. اما برچسب‌های چسبیده به کوسه‌های سرچکشی صدفی، گونه‌ای که در آب‌های ساحلی سرتاسر مناطق استوایی یافت می‌شود، نشان داد که این حیوانات شبانه به‌مدت یک ساعت تا عمق هزار متری زیر سطح آب شنا می‌کنند.

در چنین عمقی از دریا، دمای آب می‌تواند تا ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش یابد. چنین دمایی برای کوسه‌های گرمسیری بسیار سرد است؛ درنتیجه رویر و همکارانش برای آنکه بفهمند این حیوانات چگونه دمای سرد اعماق دریا را تحمل می‌کنند، ابزارهای مخصوصی را به پشت کوسه‌هایی که برای جفت‌گیری در خلیج کم‌عمق اوآهو تجمع کرده بودند، وصل کردند.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.