هوش مصنوعی چگونه ستاره‌های هالیوود را به زندگی برمی‌گرداند؟ + جدید

0 94

هوش مصنوعی چگونه ستاره‌های هالیوود را به زندگی برمی‌گرداند؟ + جدید

امروزه حتی شرکت‌هایی وجود دارند که به کاربرها اجازه می‌دهند، داده‌های خویشاوندان متوفی خود را برای ساخت بات‌های مرده (deadbot) بارگذاری کنند و با او چت کنند. هرچقدر کاربرها منابع بیشتری در اختیار داشته باشند، ددبات به دست آمده هوشمندتر و دقیق‌تر خواهد بود؛ بنابراین مجری دارایی‌های سلبریتی می‌تواند همانندی قانع‌کننده و واقعگرا از آن ستاره را خلق کند که به کار خود در صنعت فیلم ادامه دهد و حتی قادر به برقراری ارتباط با بقیه باشد.

تام هنکس بازیگر، به تازگی در پادکست آدام بوکستون گفته بود که می‌تواند پس از مرگش هم به فعالیت ادامه دهد: «ممکن است همین فردا با یک اتوبوس تصادف کنم اما اجراهای من به صورت پیوسته ادامه خواهند داشت.»

بازیگرها شغل خود را به مرده‌ها می‌دهند؟

نظر هنکس به نگرانی بسیار واقعی برای بازیگرانی تبدیل شد که از مرحله‌ی بعدی رستاخیز انسان دیجیتالی واهمه دارند. چرا که این رستاخیز می‌تواند مشکلات دردسرساز اخلاقی، قانونی و حتی کاری را برای سلبریتی‌ها و حتی شهروندان به دنبال داشته باشد. صداپیشه‌ها در خط مقدم اعتراض‌ها هستند و در صنف‌های بازیگری برای تشکیل جبهه‌ای متحد جهت حفاظت از حقوق و کار بازیگران فعالیت می‌کنند.

به گفته‌ی تیم فریدلندر، رئیس و بنیان‌گذار انجمن ملی صداپیشه‌ها (Nava) در ایالات متحده، برای صدهای میکی ماوس، پورکی پیگ، سفید برفی و هر صدایی که صداپیشه‌ی آن درگذشته است، معمولا بازیگری جدیدی برای ایفای نقش آن صدا استخدام می‌شود؛ اما اگر بتوان از مل بلانک یا همان صداپیشه‌ی شخصیت کاراکترهای لونی‌تونز برای همیشه استفاده کرد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

کلوید، احتمال کاهش فرصت‌های شغلی بازیگری را تأیید می‌کند؛ اما از سویی چشم‌اندازی خوشبینانه را در جهت استخدام بازیگران مرده ارائه می‌کند. او با اشاره به دیگر مشاغل صنعت فیلم که فناوری به ارمغان آورده است، می‌گوید این فناوری در نهایت به تولید مشاغل زیادی می‌انجامد.

اگر مرده‌ها یا همان شبیه‌سازی‌های دیجیتالی آن‌ها تا ابد کار کنند، سود مالی آن‌ها عاید چه کسی خواهد شد؟ و آیا مردگان حق و حقوقی دارند؟ به بیان ساده، قوانین در این زمینه ابهامات زیادی دارند و حتی در برخی مناطق دنیا هیچ قانونی در این باره وجود ندارد.

اریک کان، وکیل و یکی از مؤلفان مقاله‌ای درباره‌ای حقوق عمومیت سلبریتی‌ها پس از مرگ می‌گوید، هر ایالت آمریکا موقعیت متفاوتی در این زمینه دارد. برخی ایالات‌ها هیچ حقوقی در زمینه‌ی حق تبلیغ و حمایت از خواسته‌های سلبریتی‌های متوفی ندارند.

به‌طورکلی وقتی یک سلبریتی می‌میرد، حقوق تبلیغی او به خویشاوند یا شخصی می‌رسد که از طرف سلبریتی متوفی این حق را دریافت کرده است. اما کان می‌گوید حتی یک خواسته که معمولا دیکته می‌کند چه کسی ذینفع مالی تبلیغات تجاری از تصویر و شباهت سلبریتی مرده باشد، دارای وزن قانونی محدودی است؛ زیرا به قرارداد شبیه نیست و صرفا سندی یک طرفه است؛ بنابراین حق چگونگی استفاده از سلبریتی متوفقی به مجری در قید حیات آن‌ها می‌رسد. تعداد کمی از سلبریتی‌ها مثل رابین ویلیامز توانستند از اختیار خود برای محدود کردن استفاده از شباهتشان، پس از مرگ استفاده کنند؛ اما این محدودیت صرفا تا ۲۵ سال پس از مرگ آن‌ها معتبر است.

اما به گفته‌ی کان، سلبریتی‌ها در برابر انواع مشخصی از بدنامی‌ها و رسوایی‌ها مصون می‌شوند. برای مثال اگر صاحب ماترک مرلین مونرو مجوز استفاده از تصاویر یا مشابه او را ندهد، کسی نمی‌تواند از آن‌ها برای ساخت فیلم‌ها پورنوگرافی استفاده کند. در این صورت، شخصی مثل مرلین مونرو پس از مرگ از بدنامی‌هایی مثل ارائه‌ی تصویر غلط تا اندازه‌ای مصون است. علاوه بر این، مصوبه‌ی فدرال لانهام مانند لایه‌ای حفاظتی، از سلبریتی‌ها در برابر سوءاستفاده‌ از نام یا تبلیغات گمراه‌کننده محافظت می‌کند.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.