ماموریت اکسیوم ۲؛ اسپیس ایکس دو شهروند عربستان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد + جدید

0

[ad_1]

ماموریت اکسیوم ۲؛ اسپیس ایکس دو شهروند عربستان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد + جدید

موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس امروز در ساعت ۰۱:۰۷ بامداد به وقت ایران از سکوی پرتاب تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا از روی زمین برخاست و ماموریت چهارنفره‌ی اکسیوم ۲ را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کرد. در این ماموریت برای نخستین‌بار، دو شهروند از عربستان سعودی در ماموریتی خصوصی به آزمایشگاه مداری اعزام شدند.

پس از برخاست موشک و جداسازی مراحل از یکدیگر، بوستر مرحله‌ی اول فالکون ۹ مانور بازگشت به زمین را انجام داد و تقریبا ۷ دقیقه و ۴۵ ثانیه پس از پرتاب، با موفقیت در لندینگ زون ۱، سکوی واقع در نزدیکی محل پرتاب فرود آمد. این نخستین‌بار بود که بوستر مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ پس از پرتاب ماموریتی سرنشین‌دار، روی خشکی بازیابی می‌شد.

فضاپیمای کرو دراگون اکسیوم ۲ با نام فریدوم تقریبا ۱۲ دقیقه پس از برخاست، طبق برنامه‌ریزی از مرحله‌ی فوقانی فالکون ۹ جدا شد و شادی و تشویق فضانوردان ماموریت و تیم پرتاب را برانگیخت. بیل گرستن‌مایر، مهندس ارشد اسپیس ایکس پس از آن لحظه‌ی مهم به خدمه اکسیوم ۲ گفت: «از اعتمادتان به تیم فالکون ۹ متشکریم. امیدوارم از سفر به فضا لذت برده و سفر خوبی در دراگون داشته باشید.»

کپسول فریدوم نیم‌روز اخیر را در تعقیب ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند و در ساعت ۱۶:۴۲ به وقت ایران به آن متصل شد. فضانوردان تا چند ساعت آینده با گشوده‌شدن دریچه‌ها وارد ایستگاه فضایی خواهند شد.

کپسول فریدوم پیش‌تر در ماموریت کرو ۴، فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی رساند و اکنون با اکسیوم ۲، دومین پرواز فضایی‌اش را انجام می‌دهد. مراحل اول فالکون ۹ معمولا بوسترهایی مصرف‌شده هستند؛ اما بوستر به‌کاررفته برای ماموریت امروز، نخستین پروازش را تجربه می‌کرد.

اکسیوم ۲ دومین پرتاب سرنشین‌دار خصوصی شرکت اکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و اولین‌های زیادی به همراه دارد. پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا، فرمانده ماموریت و مدیر پروازهای فضایی انسانی اکسیوم، اولین زنی است که فرماندهی ماموریتی خصوصی به فضا را برعهده می‌گیرد. وی همچنین اولی زنی بود که به عنوان فرمانده در ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کرد.

دو نفر از اعضای خدمه‌ی اکسیوم ۲ از اولین کلاس فضانوردان عربستان سعودی انتخاب شده‌اند. علی القرنی و ریحانه برناوی اولین فضانوردان سعودی هستند که از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید می‌کنند و برناوی اولین زن عربستانی است که تجربه‌ی سفر به فضا را پیدا می‌کند.

جان شافنر، تاجر و طرفدار آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM)، به عنوان مشتری پولی در پرواز حضور دارد و خلبانی ماموریت را برعهده گرفته است. شافنر اهل آلاسکا و اولین فردی است که از این ایالت به فضا می‌رود و رویای دیرینه‌اش را تحقق می‌بخشد.

[ad_2]

Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.