بهترین زمان روز برای ورزش‌کردن چه موقع است؟ + جدید

0 11

بهترین زمان روز برای ورزش‌کردن چه موقع است؟ + جدید

ریشه‌ی تفاوت در نحوه‌ی عملکرد و واکنش بدن ما به ورزش، ریتم شبانه‌روزی، یعنی ساعت مولکولی بدن ما است که مسئول تنظیم رفتارهایی نظیر خواب و اشتها در طول دوره‌ی ۲۴ ساعته است.

ساعت مرکزی واقع در هیپوتالاموس ازطریق سیگنال‌های بینایی، به مواجهه با نور پاسخ می‌دهد. این ضربان‌ساز هیپوتالاموس که به هسته‌ی فوق کیاسمایی معروف است، سیگنال‌ها را به ساعت‌های جانبی در اعضای دیگر، بافت‌ها، ماهیچه‌ها و چربی می‌فرستد و کل بدن را هماهنگ نگه می‌دارد.

نکته‌ی مهم دیگر این است که ساعت‌های جانبی را می‌توان با نشانه‌های دیگری مثلاً زمان غذاخوردن یا زمان انجام فعالیت‌های خاص تنظیم کرد. ساعت عضله اسکلتی به این روش به ورزش پاسخ می‌دهد و می‌توان آن را با ورزش منظم در ساعات مختلف تنظیم کرد.

درحالی‌که زمان ورزش‌کردن می‌تواند بر عملکرد تأثیرگذار باشد، تأثیر ورزش بر سلامتی را نیز تغییر می‌دهد.

جولین زیراتح، متخصص فعالیت‌های ورزشی در مؤسسه‌ی کارولینسکا در سوئد، روی تعامل میان ورزش و سیستم شبانه‌روزی مطالعه کرده است. او و همکارانش متوجه شدند موش‌هایی که صبح ورزش می‌کردند، چربی بیشتری می‌سوزاندند.

زیراتح می‌گوید ورزش‌کردن در زمان مناسب روز می‌تواند مزیت‌های ورزش برای افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع دو و چاقی را به حداکثر برساند. او می‌گوید: «همه با این موضوع موافق هستند که ورزش در هر زمانی که انجام شود، مفید است؛ اما می‌توان نتایج متابولیک ورزش را براساس زمان ورزش‌کردن تنظیم کرد.»

یافته‌های زیراتح و همکارانش با نتایج مطالعه‌ی اخیری روی انسان‌ها سازگاری دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های ورزشی شامل تمرینات مقاومتی، تمرینات شدتی متناوب، حرکات کششی و استقامتی به‌مدت یک ساعت هر روز صبح، می‌تواند چربی شکمی و فشار خون را در زنان کاهش دهد. نکته‌ی جالب اینکه وقتی زنان همین ورزش‌ها را در عصر انجام می‌دادند، عملکرد عضلانی آن‌ها بهبود پیدا می‌کرد. برای مردان، ورزش عصرگاهی به کاهش فشار خون و تحریک تجزیه‌ی چربی بدن کمک کرد.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.