آشفتگی و «اختلاف‌نظر» در اپل بر سر هدست واقعیت ترکیبی + جزئیات کامل

0 80

آشفتگی و «اختلاف‌نظر» در اپل بر سر هدست واقعیت ترکیبی + جزئیات کامل

درحالی‌که فاصله‌ی بسیار کمی تا رونمایی هدست واقعیت ترکیبی اپل داریم، بلومبرگ جزئیاتی از روند توسعه‌ی این محصول فاش کرده که قبلا هرگز آن‌ها را نشنیده بودیم. به ادعای منابع آگاه در اپل، تیم کوک در توسعه‌ی هدست نقش مستقیم زیادی نداشته و بیشتر دموهای محصول را نظاره کرده است. سایر مدیران ارشد ازجمله کریگ فدریگی نیز رویکرد مشابهی در پیش گرفته‌اند.

دن ریچیو که در زمان آغاز پروژه‌ی هدست به‌عنوان رهبر تیم سخت‌افزار اپل شناخته می‌شد، مایک راک‌ول (مدیر ارشد فناوری سابق شرکت Dolby Laboratories) را در سال ۲۰۱۵ استخدام کرد تا روی نمایشگرهای دستگاه کار کند. راک‌ول در ادامه‌ تیم ویژه‌ای تحت عنوان «گروه توسعه‌ی فناوری» یا T288 در داخل اپل تشکیل داد که تیمی کاملا سری محسوب می‌شود.

همزمان با آغاز پروژه‌ی هدست توسط راک‌ول و تیم T288، تیم طراحی صنعت اپل که توسط جانی آیو رهبری می‌شد نیز به روند توسعه‌ی هدست ورود کرد. آیو و اعضای تیمش به‌تازگی پروژه‌ی اپل واچ را تکمیل کرده‌ بودند و به کار روی پروژه‌ی نوآورانه‌ی جدیدی نیاز داشتند.

آن‌طور که بلومبرگ می‌گوید، تیم‌های راک‌ول و آیو سریعا بر سر مسیر حرکت پروژه‌ی هدست واقعیت ترکیبی با اختلاف‌نظر مواجه شدند. تیم راک‌ول در پی تولید محصولی بود که محتوای واقعیت مجازی را در فرم واقع‌گرایانه‌ی ویدیویی نمایش دهد. در این حالت قرار بود دستگاهی به ابعاد مک مینی، گرافیکی‌ترین محتواهای بصری ممکن را پخش کند.

جانی آیو که تا همین یک سال پیش در روند توسعه‌ی هدست نقش داشت، دستگاهی قابل‌حمل، مستقل و جمع‌و‌جور را ترجیح می‌داد، حتی اگر این فرم‌فکتور باعث می‌شد قدرت پردازشی افت کند. او به مدیران ارشدتر گفت تولید هدست واقعیت ترکیبی ممکن است باعث گوشه‌گیرشدن کاربران شود. دیدگاه جانی آیو در نهایت برنده شد و اپل محصولی مطابق نظر او تولید کرد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در زمان آغاز پروژه به‌دنبال ساخت عینکی واقعیت ترکیبی بود که کاربر در تمام طول روز از آن استفاده کند. مهندسان اپل نتوانستند این خواسته را عملی کنند، با این‌حال آنچه جانی آیو گفت به دیدگاه اولیه‌ی تیم کوک بسیار نزدیک بود.

تیم T288 اپل پس از مدتی، اولین دستگاه واقعیت مجازی آزمایشی را که با کدنام N301 شناخته می‌شد تولید کرد. این دستگاه در برخی زمینه‌ها عملکرد مشابه دستگاه‌های واقعیت افزوده داشت و برخلاف هدست‌‌هایی نظیر هولولنز و مجیک‌لیپ، به کاربران امکان نمی‌داد که محیط اطراف را مستقیما ببینند. در دستگاه آزمایشی اپل، دوربین‌های خارجی ویدیوی محیط را ضبط می‌کردند تا روی نمایشگری که دربرابر چشم کاربر قرار دارد به‌نمایش دربیاید.

با وجود تمامی اختلاف‌نظرها، اپل پروژه‌ی هدست واقعیت ترکیبی را پیش برده است و قصد دارد این محصول را ۱۵ خرداد در جریان برگزاری WWDC 2023 رونمایی کند. شایعه‌ها می‌گویند قیمت هدست اپل به حدودا ۳٬۰۰۰ دلار می‌رسد و هزینه‌ی تولید آن ۱٬۶۰۰ دلار است.



Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.